2007. augusztus 14., kedd

Leendo ideerkezoknek...

Legyetek szivesek rendesen atolvasni az alabb leirtakat es probaljatok figyelembe venni/betartani a benne leirtakat. A celja ennek a post-nak -, mint mindig - a segiteni akaras.
Probalok oszinten, objektiven irni, aminek eredmenye - szerintem - egy eleg kemeny post lesz.

Nagyon sokan keresik meg otthonrol az itt eloket, abban a remenyben, hogy valamilyen forman segitenek nekik. Pl.
levelezes utjan torteno informacioszerzes es egyebek. Az itteniek kozul paran valaszolnak is ezekre a megkeresesekre.

Mindket felt meg lehet erteni, hiszen az otthonlevok izgatottsaggal varjak az indulast es minel tobbet szeretnenek megtudni a lehetosege(i)krol, raadasul kijonnek a bizonytalanba, es itt jo lenne egy kis binztonsagot jelento akarmi is.
Az itt eloknek, meg megvan a sajat kis eletuk (baratok, napi teendok stb.) es nem szivesen valtoztatanak rajta senki kedveert sem. Ez is teljesen ertheto.

Szoval mielott eljottem volna, sokat gondolkodtam rajta, hogy mi is az amit "elvarhatok" a kint eloktol. Arra a kovetkeztetesre jutottam, hogy szinte semmit. Hiszen nem is ismernek, miert is varjam el toluk, hogy
barmit is megtegyenek ertem!? En a legrosszabbra keszultem fel. Tehat, igy, elvarasok nelkul, barmilyen kis segitsegnyujtas is csak pozitiv erzeseket kelthet bennem, szemben a tulzott elvarasok utani csalodasokkal.

Ezert - a lehetosegekhez kepest -, ugy terveztem mindent, hogy szinte semmilyen fuggoseg ne alakuljon ki a kintlevokkel szemben. Tehat, en azt csinaltam, hogy meg otthon befizettem egy 4 hetes angol tanfolyamra szallassal egyutt, repuloteri transzferrel es "Study Care"-rel egyutt. Amugy is ram fert egy kis angol, mert utoljara talan Del-Afrikaban "beszeltem" 2002-ben. Eleg olcso volt az egesz kb. 2200 NZD osszeszen, ami kicsit tobb, mint 300e Ft.
De, ugye megvolt a biztonsag egy honapig, es semmi bizonytalansag, -nyomas. Es, ha ugy ereztem volna, hogy bocsi NZ, de Te nem nekem valo vagy, akkor sipirc haza utana.
A csaladot is azert hagytam otthon, hogy inkabb szenvedjenek 36 orat a repulon, de a Tutiba jojjenek, minthogy itt
szenvedjenek egy honapot, amig minden elrendezodik. Utolag atgondolva, szerintem nagyon helyesen tettem.
Megj.: Egy ismeros is aki, mar regota itt lakik, hazament par honapra. O vissza hamarabb jott egy honappal, hogy mire a csaladja jon, addigra meglegyen nekik minden. Tehat nem en talatam fel a "Spanyol viaszt". Szerintem akinek erre lehetosege van, az mindekepp igy csinalja.

Ha megiscsak egyutt jonnek, akkor mindenkepp mar elore foglaljak le a szallast, hogy mire jonnek legyen hol lenniuk az elso idokben es ugy kalkulaljanak, ha minden is megy rendesen, akkor is szerintem egy honap kell a dolgok elrendezodesehez. Szerintem, meg tobb is.:). A szallast neten el lehet intezni konnyen, csak love kell.
En is nezegettem YMCA hoteleket es Backpackers-eket, de ugy gondoltam, hogy ez sz*pacs lenne kemenyen es iszonyat nyomas nehezedne a csaladra. Tehat, elvetettem. Igy nem tudom, hogy milyen es mennyi is szallassal.
De, lehet, hogy masnak meg bejon. Ugye, mind kulonbozoek vagyunk...

A repuloteri ranszfert - igy utolag - mar maskeppen csinaltam volna, mert nekem 110NZD volt, igaz a kapuig hozott.
De, meg lehet kerni kintlevoket, hogy a szallasig elvigyenek barkit is. Persze terites (benzinpenz) elleneben. Szerintem paran, szivesen megtesszuk ezt. Szoval, ha megerkezett, akkor mar a "KONNYEBB" reszen tul van az ember.
A nehezebb resze, csak az utan fog jonni. Munka- es lakaskereses, beilleszkedes stb.

Ja, a masik dolog pedig a kommunikacio. Szerintem, aki ki akar jonni. Az eloszor midenkeppen gyozodjon meg arrol, hogy mennyire tud kommunikalni angolul, hiszen senki sem varhatja el a kint levoktol, hogy helyette intezze a dolgait.
Ezt ugy teheti meg a legkonyeben otthonrol, hogy pl. a www.realestate.co.nz-n nezegetett lakasok ugynokeit felhivja es
elmondja neki, hogy ekkor es ekkor jovok szeretne lakast berelni stb. stb.
Vagy felhiv egy kiszemelt bankot, hogy erdeklodjon, hogy kintrol szeretne bankszamlat nyitni stb. Utana erezni fogja, hogy mennyire is OK angolbol.
Ugye a Skype, OpenWengo, GizmoProject stb. szolgaltatasokkal a kulfoldi vonalas telefonok eleg olcson felhivhatoak (kb. 5-10 Ft kozott mozognak/perc). Mivel, tenyleg, de tenyleg ne varja el senki a masiktol, hogy helyette intezkedjen.

Az elobbit csak azert irtam, hogy ha valaki az angol kezdo szintrol egy normalis szintet akar elerni, akkor - altalanossagban - min. kell 3 honap, es az is csak, ugy, hogy nagyon kemenyen tanul. Tehat, igy keszuljon az ember loveval.

Huuu, elkanyarodtam parszor a kijelolt osvenyrol.:):)
Szoval, en ket fele segitseget kaptam kint levoktol:
1. kozvetett (e-mail, forumok stb.),
2. kozvetlen (szemelyes).

A forumok olvasasat mar tavaly marciusaban elkezdtem. DE, mielott barki kerdezne, tegye meg az a szivesseget, hogy
a - lehetosegekhez kepest - OLVASSA el a forumban leirt dolgokat. Tudom, nehez, hiszen nekem is volt egy ket forum aminek a vegigolvasasa 3-4 napomba telt. De, ekkor mar lesz eleg infoja, hogy olyanokat kerdezzen amire
valaszolni is fognak. Hiszen, senki sem varhatja el a masiktol, hogy a mar 20-szorra is megkerdezett dolgot, barki ujra leirja nekik.

A levelezes, meg nalam ugy kezdodott, hogy a forumirogatasok kozben ketten megkerestek, hogy kerdezzek toluk, szivesen segitenek. Nekik (Petra, zizzi32, es MTunde) orok halam sok hasznos informacioert. Igaz, meg nem is talalkoztam veluk es eleg regen valtottunk mar levelet.:(
A masik, hogy en kerestem meg embereket (vagy a felesegem:)) infoszerzes, segitsegkeres celjabol (hobe, Nora, Csanad). Nekik is orok halam.
Senkit nem akarok kihagyni, csak haaat mar meszesedik az agyam.:)
Tehat, aki kimaradt dobjon egy kommenetet/mailt es modositom.:)


Szoval, minden ideerkezo jegyezze meg, hogy csak olyan szivessegeket kerjem, amit
O is szivesen megtenne masoknak.
Gondolok pl. csomagfogadasra (mivel nem volt igazi cimem) ill. kezdeti autoberlesre stb.
Az ilyen szivessegeket - szerintem - barki szivesen megtesz.

Tehat nem vartam el senkitol, hogy az elejen honom ala nyuljanak es vigyenek a rogos uton...

Tehat szerintem a kov. segitsegseket - szinte - minden kint lako szivesen megteszi az erkezoknek:
1. csomag-, es kulfoldi levelek fogadasa,
2. NZ-i levelek fogadasa (bank, IRD, Immi stb.), azaz a cim hasznalatanak engedelyezese,
3. auto kolcsonadasa (persze, ha van rajta olyan biztositas),
4. repuloteri transzfer (persze benzinpenz kb. 10-20 NZD:))
5. heti egy-egy sorozes kozbeni tere-fere (infoatadas stb.) valahol.

Ezek arra is jok, hogy ha valakik szimpatikus egymasnak, akkor meg jo haversagok is lehetnek beloluk, azaz ha netalan par het alatt, ossze is haverkodnak rendesen, akkor a tobbi segitsegnyujtas (ottlakas, koltozesben valo segitseg, lakasra valo vigyazas stb.) mar termeszetesebbnek tunik.

Kemenynek tunik, de mit is akar elvarni az erkezo a kintlevotol?
Ennek megvalaszolasara ott a "Megjegszes link".:)

Haat, egyelore ennyi... Es remelem nem volt tul banto...

42 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Barátom!

Hogy te mekkora sóher vagy! Beletúrtál egy fél tucatnyi ember életébe (ismeretlenül), csupán azért, hogy megtakaríts magadnak pár száz dollár relocation költséget (pl. http://www.onarrival.co.nz/ )! Gratulálok! Képzeld el magadat Csanád helyébe, amikor naponta jelentkeznek majd nála autóbérlésért, reptéri transferért, stb!
Sőt, van pofád elváratni, hogy 10-20 dollárért várjanak rád a reptéren, sőt, mivel árat is leírtál, ez efféle "standard" lesz ezentúl, és aki esetleg az órás várakozásért meg 100 km autózásért , éjfélkor 30$ kér majd , az egy utolsó gazember lesz!

Azt hiszem Csanád esetében ez volt az utolsó, hogy segített valakinek!

Névtelen írta...

Bocsánat, hogy beleszólok, de igazán megéri kölcsönadni az autót a frissen érkezetteknek, akik még nem is vezettek a bal oldalon, hiszen kölcsönadott autóra nem érvényes a biztosítás. Igy egy balesetkor szépen kifizethetjük a másik fél kárát, meg a saját autó javítását. Több 10.000$os számla a baráti szivességért cserébe. Csanádnak nagy szerencséje van, hogy megúszta.

ilap írta...

Nevtelen 2: Epito jellegu hozzaszolasokat mindig orommel latok.:)

Igazad van a biztositassal kapcsolatban.
Igaz, amikor kertem tole, meg ugy tudtam, hogy megvan ra kotve a teljes biztositas (overseas es nem individual szemelyre),
amit lehet.:) Mert a blogjaban levo infok alapjan ugy jott le.

ilap írta...

Ja, es lemaradt.:)
"De, mire kiertem, mar el volt adva az az auto."

Névtelen írta...

Szerintem töröld az egész blog-ot. Mindig le fogom írni, hogy LÚZER vagy!!!

Névtelen írta...

szerintem senki sem koteles olvasni egy blogot sem, ugyhogy neked sem muszaj, kedves nevtelen.

aktiv egy honapod volt ilap. gratulalunk.
G

ilap írta...

G: Kosz G, de meg nincs vege.
A kov. is eleg aktiv lesz.:)

Névtelen írta...

Szerintem jól látod a dolgokat...Ha van kérdésed: 480-2194 Üdv:Zsocibá

ilap írta...

Szia Zsociba!

Nagyon koszi, de nem szivesen zavarok senkit. Igaz, egy hetvegi sorozes, az mar igazan jol esne. Holnap ugyis megyek Csanadert es megkerdezem tole, hogy nincs-e kedve csatlakozni.:)
Hatha, osszejovunk paran.:)

Névtelen írta...

Nem lúzer, hanem gyenya.

Globetrotter írta...

Kedves Ilap, mi tovabbra is sok sikert es kitartast kivanunk Neked/Nektek es teljesen korrekt, amit leirtal. Mi is mindig ott segitunk, akinek szuksege van, ahol lehet. Nem kell persze semmit a hona ala pakolni az embernek, de az informacio atadassal, par barati jotanaccsal es egy-egy sorozos beszelgetessel rengeteget lehet segiteni masoknak. S ahogy itt a Tavol-Keleten szokas cselekedni: Ha kapsz segitseget, azt add tovabb. Nem azert segit az ember, mert elvarja, hogy viszonozzak, hanem mert ez embertarsi kotelessegunk es egy jobb vilag remenyeben erdemes is kiprobalni :)
Koncentralj tovabbra is csak a pozitiv dolgokra :D

Névtelen írta...

Jaj, ugy meghatodtam!

Ezt a szoveget valami leanymeseben olvastad?

ilap írta...

globetrotter: Koszi.
Latom erted mirol van szo, es at is latod az egeszet post mondanivalojat. Igy, nem csak reszleteket ragadsz ki belole, amihez eszelosen is ragaszkodsz, mint itt valaki.:):):)

Ha legalabb egy valakinek is segitett a post, hogy ne egy jo nagy arcul csapas legyen amikor kijon, mar megerte.:)

Megegyszer koszi, es minden jot.

Névtelen írta...

Kedves Ilap.
Én személy szerint örülök annak, hogy veszed a fáradtságot, és leírod a tapasztalataidat. Az ilyen névtelenül irogató kemény csávókat meg magasról le kell szarni. Ezért szeretem az internetet, mert név nélkül lehet másokat fikázni, nagy bátorság kell hozzá, és sok értelme van. Az ilyen mentalitású emberek miatt akarok én is menni innen. Remélem hogy nem odakint eszi a fene ezt a barmot. Azt nem értem miért irogat más nevében (Csanád), ha valami nem tetszik neki, majd azt Csanád megírja, vagy ha nem, akkor az meg az Ő dolga.

Mellesleg a jogsinál nem azért úsztad meg a gyakorlati vezetési tesztet, mert több éves jogosítványod van?

Névtelen írta...

Szerintem ez a Csanád nagy lúzernek néz ki :)
Remélem legközelebb valaki beszopatja!

Névtelen írta...

Utálom a mindent tudó, mindenhez értő, megmondóembereket! Csanádnak baromi nagy mázlija volt. Már volt aki beszopta a kölcsönadást, azóta is pereskedik. Itt vannak efféle fösvény emeberek, akik meg akarnak takarítani napi 15!!!! dollárt, inkább kölcsönkunyerálnak egy autót. Ráadásul vanidegenül. Aki ezt beveszi, mint a Csanád, az igenis lúzer. Az ilyenek előbb utóbb elbuknak, mert ez itt kapitalizmus, a szellemi gyöngék mindig elhullanak.

Névtelen írta...

Mellesleg gratulálok Ilapnak, belőle lesz valami, ezt az országot ilyeneknek találták ki! Tessék csak kihasználni mindent és mindenkit!

ilap írta...

Szia Lajos!

A megkotesnel harom AND kapcsolat van, ami szerintem annyit jelent, hogy mindegyik kikotesnek igaznak kell lenni, azaz:
1. a felsorolt orszagok kozott van ez enyem is,
2. es ervenyes a jogsim vagy 12 honapnal hamarabb jart le
3. es ket evnel regebbota van jogsim.

Igaz, Mo. nincs benne, de Zsociba elmagyarazta.:)

Névtelen írta...

Köszönöm, hogy megosztod a tapasztalataid, így kicsit könnyebb a tervezés.
A névtelent meg sejtem kicsoda, egy új-zélandra kiköltözött hölgy törölt blogjának hozzászólásai között volt igen aktív, de ott sem arattak sikert a nézetei. Gondolom tovább akarja vinni az otthon elsajátított stílust, csak senki nem vevő rá.

Névtelen írta...

Nicsak! Megjött Szamóca is! Újra itt a "nagy" csapat. De, hogy rájött, hogy ki vagyok. :D
Az Andi nem is bírta az iramot. ;)

Kapott szegény hideget-meleget. De hát kellett neki így osztani az észt. Végül belátta, hogy nem érdemes okosnak lennie. Majd mindenki tanul a saját kárából. Akkor is csak azt mondtam, és még most is. Komolyan át kell gondolni a kitelepülést! Sokan, komolytalan módon kimennek, majd hazajönnek. Lásd itt: http://azoperenciantul.blogspot.com/
Ők leglább még időben belátták, hogy jobban járnak, ha hazajönnek. Erről ennyit.

ilap írta...

Szamo:
Szia, es koszike. En mar az elso bejegyzesetol "tudom", es az altala meglatogatott blogokon, forumokon hagyott kezjegyeit is fel lehet ismerni.
Hiszen az embert nem csak kulso jegyek alapjan, hanem a grammatikai es stilisztikai jellemzoi alapjan is eleg konnyen fel lehet ismerni.;)

Balazs Engedi írta...

Csak így tovább, várom a további bejegyzéseket :)

ilap írta...

balazs: Ez ketertelmu.:):):)

Balazs Engedi írta...

Ilap-nak szólt természetesen :)

Névtelen írta...

A blog hasznos, köszönet az összeszedett infókért. Nekem legalábbis sokat segítettél vele.

Off:
A fikázók legalább összefoglalhatnák mi bajuk ill. mit akarnak elérni, kivéve persze ha ez csak céltalan rosszindulat vagy a saját frusztráltság kiélése; utóbbi esetben még egy kicsit hasznosat is tesztek, emlékeztetitek az értelmes embereket arra, miért is nem érdemes Mo-ba kapaszkodni.

Ennyi az off vélemény :)

Sok sikert továbbra is!

ilap írta...

sub:
Szia:)
Eddig, csak egy talalt meg, de az eleg elszant.:)
du. megyek.

balazs:
Koszi. Talan e hetvegeig feldobok meg egyet.:)

Immacolata írta...

Szia Pali,
így ismeretlenül is nagyon drukkolunk neked, és figyelünk is kitartóan, úgyhogy ügyesen!:)
Várom nagyon a munkakeresésről, és a család érkezéséről szóló beszámolókat (ez utóbbi lassan már időszerű, nem?)

Minden jót!

ilap írta...

immacolata:
Haaat, igen. Idoszeru lenne, de sajnos iszonyat sok dolgom van. butorvasarlas, lakasszepites stb., hogy szerintem egy-ket het, mire lesz idom/erom ujra irni.
De fogok! Azt igerem.:)

Immacolata írta...

:) Én a család érkezéséről gondoltam, hogy időszerű, és érdekel nagyon ez a része is. Megsúgod majd hogy mekkorák a gyerekek, és hogy mi az ivararány? Óvoda-iskola-különóra viszonylatban is fáklyavivőm vagy, ha még eddig nem tudtad volna:)

Névtelen írta...

Szeva ILAP!

Gondoltam, rádnézek. Megindult a termelés? Blogban már mérhető!:) Végre! Névtelen 1-2-3 király! Tényleg, mostmár szóltam mindenkinek, hogy induljunk meg, mert 10-20 dollár a transzfer.:) Az itthon is ócsó, aki meg harmincat kér az kecseg!:)(itthon is) Ez a két bejegyzés tulajdonosa úgylátszik valamikor szopóágra került, most meg sír. Nembaj nekik ez jutott! :) Ide jön az idézet nekik: Szopogassad faszkalap! (Melyik film?:) Neked tutttti, hogy jobb lesz. Várom a többit! Nem mondom, hogy eccer nem fogok veled megint kávézni!:)

üdv.

Boki

ilap írta...

immacolata: Lesz arrol is bovebben szo, de addig is: Loca(12), Adam(10), Brenda(8), Bendeguz(2 es fel).:)

ilap írta...

Boki:
Szeva.:)

Barmikor johetsz "kavezni". Tudod, jo haverok, baratok elott mindig nyitva a ha'zam.:)

Névtelen írta...

Szia. Engem az angol nyelvi suli érdekelne. Van elérhetőségük? köszi
VLajos
November első hetében átutazóban leszünk Auclandben, és Wellingtonban. Ha kell itthonról valami, (családtól, vagy mittudomén) és nem foglal tul sok helyet, akkor el tudom vinni. JA! persze nagyon sok pénzért, és persze csakis érdekből tenném meg, nehogy már ne legyen igaza itt egyeseknek ! :)
Aucklandben leszünk 3-4 napot, utána megyünk csak Well.ba és környékére. Ha akarsz privátba, akkor v.lajos@chello.hu.

ilap írta...

Hali!

Koszi a felajanlast, de a kontener - amiben a cuccunk van - mar uton van, es ugy nez ki, hogy nem felejtettunk ki semmit.:):)

Amugy level ment.

Udv.:

Pali

Bivaly írta...

Tiszteletem az embereknek.Sajnos a blogok olvasasa lattan,eszrevettem hogy a bunko parasztja meg ide is kimegy es nem hagyja beken a normalis embereket.Ez annak a nevtelen tahonak szol,aki luzernak meg genyanak nevezi azt aki segitseget nyujt az embertarsanak.Kedves Urak(az urak jelzo akiket megillet)elnezest kerek hogy ily tragar modon nyilvanultam meg,de egyszeruen kifakad belolem az undor az ilyen emberek hallatan,es nem tudom mar visszafogni magam,mert mar nagyon elegem van az ebbol a fajta allatokbol.Es jo latni ,hallani hogy emberek meg torodnek egymassal,ebben az egyre jobban korcsosodo vilagban.

Névtelen írta...

3 napja visszaerkeztem(tunk), ha valami sorozes lesz, akkor szoljatok ma' nekem is lecci! Csanad tudja a szamomat.

Pöri írta...

A problémám a beírásoddal az, hogy mi egyáltalán nem bántunk meg semmit, és csak nyertünk az egésszel... Ráadásul a céljainkat se ismered/ted, és a lehetőságeinket se.....

CCs írta...

Nicsak! Megjött Szamóca is! Újra itt a "nagy" csapat. De, hogy rájött, hogy ki vagyok. :D
Az Andi nem is bírta az iramot. ;)

Kapott szegény hideget-meleget. De hát kellett neki így osztani az észt. Végül belátta, hogy nem érdemes okosnak lennie. Majd mindenki tanul a saját kárából. Akkor is csak azt mondtam, és még most is. Komolyan át kell gondolni a kitelepülést! Sokan, komolytalan módon kimennek, majd hazajönnek. Lásd itt: http://azoperenciantul.blogspot.com/
Ők leglább még időben belátták, hogy jobban járnak, ha hazajönnek. Erről ennyit.

ilap írta...

Szia Pori!

Ez nekem szol?

Szerintem teves helyre kuldted a post-ot. Vagy netalan csak innen akarsz uzenetet kuldeni CCs-nek.:)
Esetleg - ne adj Isten - engem CCs-nek azonositottal be.:)


Udv.:

Ilap

Pöri írta...

Szia Ilap!

Nem, dehogyis szólt neked! CCs-nek természetesen. Most olvastam, hogy velünk példálózik, pedig halvány fogalma sincs róla, hogy mi miért mentünk Új-Zélandra, és miért nem maradtunk tovább. Mindenesetre életünk legszebb 3 hónapja volt.
Látom Ti is jól érzitek magatokat, csak így tovább..:-)

Üdv!
Pöri

ilap írta...

Szia Pori!

Igy mar ertem, koszi. Ja, elvagyunk, mint hal a vizben.:)

Udv.:

Ilap

Unknown írta...

A Pappito jótanácsát megszívlelve ígyekszem végigböngészni a blogokat és hasznos információkhoz jutni, mielött kérdezek. Köszönöm, hogy megosztjátok a tapasztalataitokat. A Névtelen kispatak remélem Mo-ról csobog és ott is marad.

Névtelen írta...

olvassa el az egesz blog, nagyon jo